Használd tudatosan digitális eszközeidet!

Bővebben

A digitális eszközök és alkalmazások alapvető emberi szükségleteket céloznak, ezért könnyen függőséget okozhatnak.

  • az agyunk intenzíven reagál az új információkra
  • el akarjuk kerülni a szorongást
  • nem akarunk kimaradni vonzónak tűnő társas élményekből
  • arra vágyunk, hogy mások elfogadjanak és elismerjenek
  • félünk a magánytól

Napi 4 óra

Ennyit töltünk átlagosan telefonhasználattal. Ez heti 28 órát, évente 56 napot jelent. Az emberek fele pedig éjjel is ránéz telefonjára.

Észre sem vesszük

hogy a túlzott mobilhasználattól testtartásbeli elváltozások alakulnak ki.

  • #smsnyak
  • #huvelykujjszindróma

Lelki tényezők

Nehezen tudjuk "elengedni" a telefonunkat, ha nincs velünk, szorongani kezdünk és társas helyzetekben (ha jelen van egy telefon) hajlamosak vagyunk ignoráni a másik felet, csökken a beszélgetésre fordított figyelem.

  • #nomofóbia

Lehetséges következmények:

Az offline tevékenységek háttérbe szorulnak.
Csökken az alvásidő, az alvásmintázat
felborul.
Társas kapcsolatokban csökkenhet a
figyelem.
A rövidtávú memória kapacitása és más
kognitív funkciók gyengülhetnek.
Negatív hatással lehet a gyerekek és
fiatalok agyfejlődésére.

Cél a tudatos használat!

Mivel életünk szinte elképzelhetetlen digitális okoseszközök nélkül, a cél nem az, hogy megszabaduljunk tőlük, hanem az, hogy megtanuljuk őket tudatosan használni.

Tippek és trükkök:

Kezeld tudatosan alkalmazásaidat,
emailjeidet!

Rendszerezd vagy töröld alkalmazásaidat, kapcsold ki az értesítéseket, vagy válts szürkeárnyalatos kijelzőmódra.

Iratkozz le a nemkívánatos emailekről, válaszolj időközönként egyszerre emailjeidre, rendszerezd emailjeidet fontosság szerint.

Alakíts ki telefonmentes
övezeteket!

Töltsd hálószobán kívül telefonod, alakíts ki reggeli és esti rutint telefonhasználat nélkül, ne tartsd szem előtt egész nap a telefonod.

Térj vissza
az offline létbe!

Tanulj meg pihenni és összpontosítani, gyakorold a mindfulness-t, ami segíthet figyelmedet célzottan a jelen pillanatra és annak történéseire irányítani.

Szolgáltatások:

  • Egyének számára

    Ha azt érzi, hogy a telefonhasználat nehézséget, feszültséget, vagy más problémát okoz az életében.

    Érdeklődés

    Kérdések, problémák, amelyekben segítséget kérhet:

    • Azt érzem, hogy túl sokat használom az okostelefonom.
    • Azt érzem, hogy a digitális, online tevékenységeim miatt eltávolodtam az offline életemtől.
    • Azt érzem, hogy a hangulatom túlságosan függ az online élményeimtől, az ott kapott visszajelzésektől.
    • Hogyan tudok kiegyensúlyozott viszonyt kialakítani a digitális eszközeimmel?

    A segítségnyújtás lépései:

    Állapotfelmérés, tanácsadás, konzultáció

    Érdeklődés
  • Iskolák számára

    Ha azt érzik, hogy az iskolai/osztályközösségben feszültséget okoz a digitális eszközök használata.

    Érdeklődés

    Kérdések, problémák, amelyekben segítséget kérhet:

    • Hogyan segíthetünk a diákoknak a megfelelő telefonhasználati szokások kialakításában?
    • Tanulás-tanítás és a digitális eszközök
    • A digitális zaklatás kezelése

    A segítségnyújtás lépései:

    Előadás, workshop, oktatási anyagok összeállítása

    Érdeklődés
  • Cégek számára

    Ha a digitális megoldásokat a lehető leghatékonyabban szeretné felhasználni és szem előtt tartja a munkavállalók "digitális jóllétét".

    Érdeklődés

    Kérdések, problémák, amelyekben segítséget kérhet:

    • Hogyan befolyásolja a digitális eszközök jelenléte és a folyamatos elérhetőség a munkahelyi teljesítményt?
    • Mi a leghasznosabb e-mailkezelési protokoll?

    A segítségnyújtás lépései:

    Előadás, workshop

    Érdeklődés

Kapcsolat:

Dr. Szondy Máté

Klinikai szakpszichológus, családterapeuta, mindfulness oktató

Magánrendelésben dolgozik, előad, ír, tréninget tart. Munkájában elsősorban tudatos jelenlét és elfogadás alapú módszereket alkalmaz. Digitális eszközeit megpróbálja minél tudatosabban használni.