Használd tudatosan digitális eszközeidet!

Bővebben

A digitális eszközök és alkalmazások alapvető emberi szükségleteket céloznak, ezért könnyen függőséget okozhatnak.

  • az agyunk intenzíven reagál az új információkra
  • el akarjuk kerülni a szorongást
  • nem akarunk kimaradni vonzónak tűnő társas élményekből
  • arra vágyunk, hogy mások elfogadjanak és elismerjenek
  • félünk a magánytól

Előadások, tréningek

Technológia és tudatos jelenlét: veszélyek és lehetőségek.

2020. január 22

Dr. Szondy Máté előadása a Magyar Pszichiátriai Társaság 2020. évi Vándorgyűlésének előzetes workshopján.

Kik vagyunk?

  • Dr. Bátki Anna

    Klinikai szakpszichológus, család- és párterapeuta, egyetemi adjunktus vagyok. Kutatóként elsősorban a gyerekek érzelmi és szociális fejlődését vizsgálom, terapeutaként pedig a családok életében felmerülő problémák megoldásában működöm közre. Mindkét területen egyre meghatározóbban merül fel az okoseszközök és az internet használata. E hatások jobb megértése, kezelése és hatékony felhasználása áll érdeklődésem középpontjában.
  • Fekete Bálint

    Informatikusként a mindennapokban közelről látom a személyes adatok önkéntes feladását, amely mögött legtöbbször tájékozatlanság húzódik. A legfontosabb feladatom az alábbi kérdések megválaszolása: "Miért fontos egyáltalán a személyes adatok védelme?" valamint "Hogyan kezeljem a rólam szóló adatokat?". Korábban IT üzemeltetéssel foglalkoztam, manapság mobilkommunikációs technológiák fejlesztését végzem.
  • Dr. Koronczai Beatrix

    Klinikai és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus, családterapeuta, pszichodráma-vezető vagyok, valamint egyetemi adjunktus az ELTE Pszichológiai Intézetében. Kutatási területem egyetemista éveim óta, vagyis immáron 20 éve, az internetfüggőség, tehát az internethasználat káros, a felhasználók életére negatív hatást kifejtő oldala. Az utóbbi 6-8 évben érdeklődésem a közösségimédia-használat kutatása felé fordult, különösen a serdülők, fiatal felnőttek körében. Gyakorló szakemberként és szülőként szintén olthatatlan kíváncsisággal figyelem, ahogy a digitáliseszköz-használat egyre erőteljesebb szerepet tölt be a fiatal korosztály körében akár a kortárskapcsolatokban, akár a családi életben.
  • Dr. Szabó-Bartha Anett

    Klinikai szakpszichológus, pár- és családterapeuta, egyetemi adjunktus vagyok. A Károli Gáspár Református Egyetem oktatójaként kutatásom az online világ egyénre, párkapcsolatokra és egyéb társas kapcsolatokra gyakorolt hatásait. Gyakorló anyaként a mindennapokban szembesülök a digitális eszközhasználat gyermekek életében betöltött szerepével, annak előnyeivel és hátrányaival együtt. Fontosnak tartom annak megismerését, hogyan lehet mindezt minden életkorban úgy beépíteni az életünkbe, hogy tudatosan használjuk annak előnyeit, miközben kivédjük a lehetséges kockázatokat. Gyakorló terapeutaként magam is használom az online világ nyújtotta lehetőségeket, skype konzultációk formájában is elérhetővé téve a pszichológiai tanácsadást.
  • Dr. Szondy Máté

    Klinikai szakpszichológus, családterapeuta, mindfulness oktató vagyok. Jelenleg magánrendelésben dolgozok, előadok, írok, tréningeket tartok. Munkám során elsősorban tudatos jelenlét és elfogadás alapú módszereket alkalmazok. Digitális eszközeimet megpróbálom minél tudatosabban használni.

    További információ: www.szondymate.hu

  • Szondy-Nagy Szilvia

    Klinikai szakpszichológusként elsősorban terápiás munkát végzek egy mentális problémákkal és függőségekkel küzdő emberek számára fenntartott ambulancián és magánrendelésem keretein belül. Emellett szakmai érdeklődésem másik fontos területe a mindennapjainkat egyre jobban átható digitális eszközök pszichológiai hatása: hogy hogyan tudunk jó egyensúlyi állapotot teremteni a digitális eszközök adta lehetőségek kihasználásában és káros hatásainak redukálásban. Elsősorban a hétköznapi életünket meghatározó témákra fókuszálok, melybe az egyéni (serdülőkor és felnőtt kor), párkapcsolati és családi színterek (családi szabályok, szülői viselkedés) tartoznak bele.

    További információ: www.szondynagyszilvia.hu

Folyamatos jelenlét

Átlagosan napi 4 órát töltünk telefonhasználattal. Ez heti 28 órát és évi 56 napot jelent. Okosan használva a digitalis eszközök a tanulás, kreativitás, szórakozás és kapcsolódás hasznos eszközei lehetnek.

A nem tudatos használat veszélyei

Addiktív hatásuk miatt fizikai problémák jelenhetnek meg, csökkenhet az elmélyült, fókuszált figyelemre való képességünk, társas kapcsolatainkban pedig csökkenhet a másikra irányuló figyelem.

  • #smsnyak
  • #huvelykujjszindróma

Digitális well-being

Ha felismerjük, hogy hogyan hatnak rank a képernyők, akkor a tudatos döntéseink segíthetnek a digitális jóllét elérésében: ez azt jelenti, hogy úgy tudjuk kihasználni az eszközök adta lehetőségeket, hogy közben elkerüljük a használat veszélyeit.

  • #nomofóbia

Lehetséges következmények:

Az offline tevékenységek háttérbe szorulnak.
Csökken az alvásidő, az alvásmintázat
felborul.
Társas kapcsolatokban csökkenhet a
figyelem.
A rövidtávú memória kapacitása és más
kognitív funkciók gyengülhetnek.
Negatív hatással lehet a gyerekek és
fiatalok agyfejlődésére.

Cél a tudatos használat!

Mivel életünk szinte elképzelhetetlen digitális okoseszközök nélkül, a cél nem az, hogy megszabaduljunk tőlük, hanem az, hogy megtanuljuk őket tudatosan használni.

Tippek és trükkök:

Iratkozz le a nemkívánatos emailekről, válaszolj időközönként egyszerre emailjeidre, rendszerezd emailjeidet fontosság szerint.

Rendszerezd vagy töröld alkalmazásaidat, kapcsold ki az értesítéseket, vagy válts szürkeárnyalatos kijelzőmódra.

Töltsd hálószobán kívül telefonod, alakíts ki reggeli és esti rutint telefonhasználat nélkül, ne tartsd szem előtt egész nap a telefonod.

Tanulj meg pihenni és összpontosítani, gyakorold a mindfulness-t, ami segíthet figyelmedet célzottan a jelen pillanatra és annak történéseire irányítani.

Ébredéskor ne a telefonod „ellenőrzésével” kezd a napot! Ráérsz vele később is.

Esténként, lefekvés előtt próbálj meg minél hosszabb telefon-mentes időszakot tartani.

Döntsd el, hogy milyen tevékenységeket, időszakokat, helyszíneket szeretnél telefon-mentesen tartani az életedben.

Ne vidd be a hálószobába a telefonod. Töltsd a hálószobán kívül és szerezz be egy ébresztőórát!

Amikor nem muszáj, ne legyen szem előtt a telefonod!

Nézd át a telefonod alkalmazásait. Töröld azokat, melyeket időrablónak találsz.

A közösségi felületekre és híroldalakra böngészőből lépj be, ne az adott applikáción keresztül – így tudatosabbá válik a használatuk.

Gondold végig, hogy milyen értesítéseket kapsz. Kapcsold ki azokat, melyek nem feltétlenül szükségesek!

Állítsd át a telefonod képernyőjét szürkeárnyalatos megjelenésre – ez drasztikusan csökkenti a vonzerejét.

Kezdj el használni valamilyen használatkövető alkalmazást (pl. Offtime, Moment, Forest)

Előre eltervezetten Iktass be az életedbe telefonmentes napkat, kísérletezz a digitalis detoxikálással.

Szülőként forduljunk empatikusan a gyerek telefonhasználata felé. Próbáljuk mentorálni a tudatos telefonhasználattal kapcsolatban.

Gyakorold a “semmittevést”. Ha épp nincs semmi tennivalód és nincs semmi, ami lekötné a figyelmed, akkor élvezd a semmittevést.

Szülőként tisztázzuk a telefonhasználat otthoni szabályait és kereteit.

Élvezzük a digitalis eszközök nyújtotta lehetőségeket a tanulásra, kreativitásra, szórakozásra, kapcsolódásra.

Szolgáltatások:

  • Egyének számára

    Ha azt érzi, hogy a telefonhasználat nehézséget, feszültséget, vagy más problémát okoz az életében.

    Érdeklődés

    Kérdések, problémák, amelyekben segítséget kérhet:

    • Azt érzem, hogy túl sokat használom az okostelefonom.
    • Azt érzem, hogy a digitális, online tevékenységeim miatt eltávolodtam az offline életemtől.
    • Azt érzem, hogy a hangulatom túlságosan függ az online élményeimtől, az ott kapott visszajelzésektől.
    • Hogyan tudok kiegyensúlyozott viszonyt kialakítani a digitális eszközeimmel?

    A segítségnyújtás lépései:

    Állapotfelmérés, tanácsadás, konzultáció

    Érdeklődés
  • Iskolák számára

    Ha azt érzik, hogy az iskolai/osztályközösségben feszültséget okoz a digitális eszközök használata.

    Érdeklődés

    Kérdések, problémák, amelyekben segítséget kérhet:

    • Hogyan segíthetünk a diákoknak a megfelelő telefonhasználati szokások kialakításában?
    • Tanulás-tanítás és a digitális eszközök
    • A digitális zaklatás kezelése

    A segítségnyújtás lépései:

    Előadás, workshop, oktatási anyagok összeállítása

    Érdeklődés
  • Cégek számára

    Ha a digitális megoldásokat a lehető leghatékonyabban szeretné felhasználni és szem előtt tartja a munkavállalók "digitális jóllétét".

    Érdeklődés

    Kérdések, problémák, amelyekben segítséget kérhet:

    • Hogyan befolyásolja a digitális eszközök jelenléte és a folyamatos elérhetőség a munkahelyi teljesítményt?
    • Mi a leghasznosabb e-mailkezelési protokoll?

    A segítségnyújtás lépései:

    Előadás, workshop

    Érdeklődés

Kapcsolat: